Eri maut ja kahvit maailmalta kiinnostavat suomalaisia. Lomamatkalla maistellaan rohkeasti kunkin maan kahvipaahtoja ja juomia. Pieni kuppi espressoa italialaisen baarin tiskillä juoden, koristeellisesta kupista nautittu turkkilainen kahvi ja ennustus poroista istanbulilaisen basaarin sivukujalla tai makea vietnamilainen kahvi ja suodatus suoraan omaan mukiin pöydässä.
Kahvi on elämys ja nyt haetaan elämyksiä niin lomamatkoilta kuin myös arjesta. Kuppi vaalea paahtoista kahvia mukista ei enää riitä. Kahvista kuten monesta muustakin arjen elementistä on tullut moninaisempi ja siltä vaaditaan aiempaa enemmin. Ennen kahvi oli kahvia nyt kahvi sisältää erilaisia tekniikoita, makuja ja yksityiskohtia.
Globalisaation myötä maailma on pienentynyt, myös kahvikulttuuri muista maista on rantautunut Suomeen. Monia kiinnostaa maailman kallein ja erikoisin kahvi, miltä maistuu sivettikissan- tai elefantin ulosteesta poimittu kahvipapu? Yhä harvempi raahaa lomamatkalle presidenttikahvit mukaan, mieluummin nautitaan uusista paikallisista mauista. Kaikille aisteille halutaan antaa uusia elämyksiä, makuja, näkyjä ja tuntemuksia. Osa maailman mauista seuraa mukana kotiin, matkan jälkeen tekee mieli ilahduttaa ystäviä vietnamilaisella kopi law kahvilla tai yllättää itse valmistetulla espressolla.
Nettikaupasta voi tilata kaiken muun ohella myös kahvia
Enää maailman makuja tai muita kohteissa ihastuttaneita tuotteita ei tarvitse raahata matkalaukku väärällään kotimaahan. Maailma on tullut netin kautta kaikkien ulottuville. Internetin kaupat ovat runsauden keitaita, jotka tarjoavat ostoksiin vaihtelua ja valikoimaa. Tavallisten kauppojen tarjonnan on vaikea vastata kuluttajien muuttuviin tottumuksiin yhtä nopeasti. Vaihtuvat trendit näkyvät ensimmäisenä netissä. Tulevan sesongin muodikkaimmat kengät ovat jo myynnissä nettikaupassa, samoin kuin vaatteet, kosmetiikka ja muut trendit. Maailman kahvilaadutkin voi tilata vaivattomasti netistä. Lomamatkalla koettu elämys klikkautuu ostoskoriin ja höyryää pian kuumana kuppina omassa keittiössä.
Makujen runsaus ja valikoiman monipuolistuminen on muuttanut kansan makua. Vaalea paahtoiseen kahviin tottuneet suomalaiset ovat alkaneet nauttia yhä enemmin tumma paahtoista kahvia ja yhä useamman kahvilan tiskillä on perinteisen suomalaisen vaalea paahtoisen merkin lisäksi tarjolla makuja Keniasta, Brasiliasta tai Vietnamista. Mahdollisuus valita ja kokeilla on tämän päivän sana.
Maailman kahvirintamalle
ei kuitenkaan kuulu hyvää, sillä kahvi uhkaa loppua. Maailman suosituin lajike arabica on erityisen herkkä ilmastonvaihtelulle ja se menestyy vain tietyssä ilmastossa. Monipuolistuneen kahvimaailman taustalla häilyy siis ikävä uhka. Arkiaamuja, kahvipöytiä ja rupatteluhetkiä ystävien kanssa on vaikea ajatella ilman kahvia. Tulevaisuudessa kahvin maku, jollaisena sen nyt tunnemme, saattaa muuttua merkittävästi. Kahvin kasvatuksessa ollaan monenlaisten haasteiden ja murroksen äärellä.
Kuinka keksitään paremmin muuntuvia lajikkeita ja säilytetään kahville ominainen aromi?
Haetaanko vastauksia tieteestä vai kahvin kasvatuksen juurista?